F.A.Q.
Vraag en AntwoordKopen jullie kleding aan?
- Wij kopen geen kleding aan maar werken op consignatiebasis. Dat betekent dat kleding voor een periode van drie maanden te koop is in de winkel. Na deze periode kan je de niet verkochte stuks terug ophalen
Kan iedereen kleding brengen?
- Zeker. Wij verkopen kleding van particulieren dus iedereen is welkom.
Welke kleding aanvaarden jullie?
- Wij aanvaarden hoofdzakelijk merkkleding die modieus is, in zeer goede staat en in het correcte seizoen wordt aangeboden. Merken die het goed doen zijn: Humanoid, Sessun, Aymara, Des Petits Hauts, Marie Sixtine enz.
Klassiekere merken zoals bv Terre Bleue, Armani, Basler, Gerry Weber etc. doen het minder goed.
Zijn er merken die jullie niet nemen?
- Wij aanvaarden geen stukken van goedkopere ketens zoals Lola & Liza, Primark, Pulle & Bear, Bershka, Stradivarius etc.
Wat is “in goede staat”? Het gaat toch om tweedehandskleding?
- Wij trachten kleding aan te bieden die in zo goed mogelijke staat is. Voor kleding die er gedragen uitziet, is de rommelmarkt een prima alternatief.
In goede staat, daaronder verstaan wij: - zonder vlekjes, gaatjes en geurtjes
- ritsen werken naar behoren
- geen scheefgetrokken naden
- geen overdadige wolletjes
- geen ontbrekende knoopjes
Wat is modieus?
- We hanteren als richtlijn dat de kleding niet ouder mag zijn dan 2 tot 3 jaar.
Dat betekent niet dat we geen tijdloze stukken aanvaarden. Bijvoorbeeld een beige regenjas van Burberry zal er elk seizoen wel bij zijn. - Maar als je denkt: dit ligt al eeuwen in mijn kast en dat draagt geen mens meer, dan is de kans ook quasi onbestaande dat wij dat stuk nog kunnen gebruiken ?
Breng ik zomer of winterstukken?
- Hou er rekening mee dat kleding gedurende een periode van 3 maanden te koop is in de winkel.
Als je in januari stukken brengt, dan zijn die te koop tot in april. Hoogzomerstukken zullen het dan nog niet goed doen.
Als je stukken brengt in augustus, dan zijn die te koop tot in oktober. Hele dikke winterstuks zullen tijdens die periode ook nog niet vlot verkopen.
Kan ik vintage kleding brengen?
- Wij richten ons niet op de retro en vintage markt. Gent heeft verschillende leuke tweedehandswinkels die daar hun focus op gelegd hebben en voor vintage kleding verwijzen we jou dan ook graag door.
Moet ik een afspraak maken om kleding binnen te brengen?
- Om kleding binnen te brengen, hoeft er geen afspraak gemaakt te worden. Dat kan op elk moment tijdens de openingsuren van de winkel.
Wij selecteren ter plaatse de stukken die we weerhouden voor verkoop.
Wie bepaalt de prijs?
- Wij bepalen de verkoopprijs en we hanteren hiervoor een richtsetting van maximum 1/3e van de nieuwprijs. Zo wordt de kleding verhoudingsgewijs geprijsd, rekening houdend met ander gelijkaardige stukken die al in de winkel aanwezig zijn.
- Bijvoorbeeld: een jurk van 120 Euro nieuwprijs zal in Fann +/- 38 euro kosten, waarvan 19 Euro naar de eigenaar gaat bij verkoop.
Binnen de week na binnenbrengen van stukken, krijg je een gedetailleerd overzicht van de stukken met de verkoopprijs waarvoor ze in de winkel te koop zullen zijn.
Als je niet akkoord bent met de prijssetting, kan je reageren op de overzichtsmail en dan halen we de stukken uit verkoop zodat je ze kan terughalen.
Welke maten nemen jullie aan?
- Wij aanvaarden kleding van XS tot XL.
Kan ik nog iets anders dan kleding brengen?
- Ja wij nemen ook handtassen, schoenen en een beperkt aantal accessoires aan (zonnebrillen, muts en sjaal, etc.)
- Wij aanvaarden geen lingerie en juwelen.
Hoe weet ik wanneer ik niet verkochte stuks moet terughalen?
- Je hoeft zelf niet bij te houden wanneer de periode van 3 maanden voorbij is. Wij zoeken niet verkochte stuks voor je uit en dan sturen wij een mail met de vraag om langs te komen voor ophalen van niet verkochte stuks + uitbetaling van de verkochte stuks. Vanaf het versturen van deze mail, houden wij de kleding nog anderhalve maand voor jou opzij. Je kan deze komen afhalen tijdens de openingsuren. Het is niet nodig om een afspraak te maken hiervoor.
Wat als ik niet tijdig langs kan komen om niet verkochte stuks op te halen ?
- Na het verstrijken van de verkoopperiode van 3 maanden, houden wij de kleding nog 2 maanden in stock vooraleer we die aan een goed doel schenken.
Kan je niet langskomen tijdens deze twee maanden, stuur dan een mailtje.
Als de kleding is gedoneerd, kan je wel nog uitbetaling ophalen van de verkochte stuks en dit tot maximum 6 maanden na het binnenbrengen van de stuks.
Ik hoef niet verkochte stuks niet terug te hebben …
- Niet verkochte/opgehaalde stuks schenken wij aan KRAS (een koepelorganisatie van vrijwilligers in groot Gent in het domein van armoedebestrijding).
Wanneer kan ik mijn geld komen afhalen?
- Na elke verkoop, wordt een automatische mail uit ons stockbeheer systeem verstuurd. Zo blijf je op de hoogte van de verkopen.
- Uitbetaling van de verkochte stuks gebeurt aan het einde van de verkoopperiode. Je wordt door ons hiervan op de hoogte gebracht via mail.
Je kan dan langskomen voor ophaling van de niet verkochte stuks en uitbetaling van de verkochte stuks. Wij werken beiden altijd samen af. Het is niet mogelijk om uitbetalingen op te halen gedurende de lopende verkoopperiode van 3 maanden.
Kan ik jullie bellen?
- Dat is niet mogelijk. Communicatie kan via mail of je kan langskomen tijdens de openingsuren. Een brief met de post mag ook ? 🙂
Verkopen jullie outlet?
- Neen wij beperken ons tot tweedehandskleding. Dat neemt niet weg dat er regelmatig nooit gedragen stukken in de winkel hangen. Maar dan gaat het om de zogenaamde miskoop.
De helft van de verkoopprijs is voor jullie. Dat is wel veel?
- Wij betalen de helft van de verkoopprijs uit aan de eigenaar. Dat betekent echter niet dat wij de andere helft kunnen houden. Wij betalen immers 21% BTW op elke verkocht stuk. Wij houden dus zelf slechts 29% van de verkoopprijs over.
Zijn er geen solden?
- Neen. Er zijn geen solden in onze winkel. Je vindt het hele jaar door mooie kleding aan soldenprijsjes bij Fann 🙂